Mount Le Puus

Port Louis är omgivet av en bergskedja av Moca, där två toppar sticker ut. Enligt normerna i Mauritius är de ganska höga. Höjden på Mount Le Pus är 812 meter, medan Peter-Bot är något högre, 821 meter. Båda bildades mer än tio miljoner år sedan på grund av vulkanutbrottet.

Klättra på berget

Mount Le Pus, som en upphöjd tumme, ligger i den nordvästra delen av ön. På toppen finns en observation däck, från vilken man kan se hela åsen av närliggande kullar. Därifrån kan du också se staden, de sju steg vattenfallet Tamarin och lagunen. Till höger är toppen Peter-Bot.

Det finns en legend på ön som säger att Charles Darwin var den första personen att klättra Mount Pus. Det är ganska pittoreskt och uppkomsten till det är mindre komplicerat än den närliggande. Därför klättrar varje år ett stort antal turister fortfarande, men det bör noteras att inte alla kommer till toppen. Men det här är inte nödvändigt, för även om några timmar att gå längs bergsvägarna kommer att inspirera, och guider tar dig till de ställen som är vackraste. Oftast börjar uppstigningen från byn Petit Verger, och du kan klara det i en höjd som överstiger havsnivån med flera hundra meter.

Förberedelser för en resa

Att resa var bekvämt, det borde vara förberedt. Var noga med att ta en windbreaker i händelse av regn, helst med huva. Och skorna borde vara bekväma att röra sig runt. Eftersom du måste gå på bergen i flera timmar, var noga med att lägga en flaska vatten i ryggsäcken. Stör inte i solskyddsmedel för att undvika solbränna.

Hur kommer man dit?

Från Port Louis till Mount Le Pus kan nås med buss, men det är bättre att ta en taxi. I alla fall behöver du komma till La Laura, som ligger vid själva foten. Nära byn är uthyrning av utrustning som behövs för att klättra upp till toppen. För den första klättringen är det bättre att hyra en guide, det kostar dig 55,00 €. Utflykter till berget börjar vanligtvis vid Moka Museum på cirka nio på morgonen. Vid 12:30 slutar de.

Förutom bussen och taxi, kan du komma till Le Puus i en hyrd bil. I det här fallet är det bättre att använda tjänsten från ett välkänt företag. Men kom ihåg att i Mauritius, vänster trafik, och cyklister och fotgängare inte gillar att följa vägens regler. I semesterorten Gran Bae finns också en hyra av motorcyklar.

Efter att ha nått Moca-bergen måste du svänga till vänster på den cirkulära trafiken med en stor blomsterbädd mot Ori. I byn La Laura gör vägen en skarp sväng till höger, och efter tjugofem meter ser du en landsväg till vänster. Du måste flytta genom räfflorna, men sväng vänster vid gaffeln, du kommer att se att banan smalnar. Gå längs bergssidan och på ett par kilometer kommer du att vara vid korsningen. För att komma till observation däck, måste du svänga till höger, till vägen som går längs träden. Kom bara ihåg att innan toppen blir stigningen brantare. Men för att se all skönheten är det värt att försöka.